Logo
rosna
pozadi_trat.gif, 6 kB

Praha – Podbaba

Stanice Praha – Podbaba, rovněž nazývaná Hlavní nádraží, je rozsáhlá stanice na hlavní jednokolejné trati, ze které zde odbočuje vedlejší trať vedená krajinou Posázaví. Z hlediska provozu je stanice na celém kolejišti nejvýznamnější. Je to výchozí stanice pro osobní vlaky na Ledečko, slouží k odstavování osobních souprav z vedlejší trati, k přepřahům lokomotiv nákladních vlaků a k posunu s nákladními vozy z manipulačních vlaků. Pro tyto účely jsou zde velmi dlouhé koleje, výtažná kolej a v blízkosti stanice je zřízeno depo pro parní a dieselové lokomotivy.

Ze stanice vychází jedna tovární vlečka a sídlí v ní sklad stavebnin. Zdejší výpravčí plní často i funkci dispečera, řídícího lokálku na Ledečko. Výpravčí má ještě jeden zodpovědný úkol – stará se o to, aby se návštěvníci měli na co dívat. Celá stanice je přehledně viditelná z chodby přes prosklenou stěnu a všechny vlaky jsou tak ostře sledované. Návštěvníci si mohou u obsluhy požádat o jízdu konkrétního vlaku. Když to provozní situace dovolí, je konkrétní vlak nebo model návštěvníkům předveden v jízdě.

Kolejové uspořádání stanice nemá jasnou předlohu v reálném světě, spíše je podřízené dostupnému prostoru. Staniční budova si bere za vzor slovenské Topoľčany. Polohou na lokální trati vedené Posázavím je stanice blízká té v Čerčanech, kterou prochází hlavní trať z Prahy do Českých Budějovic.

Ve stanici je částečně zapojen sofistikovaný ovládací panel zabezpečovacího zařízení, jímž jsou přestavovány výhybky. Traťový souhlas je zapojen do Mezipatra a do Zruče nad Sázavou. V kolejišti jsou umístěna některá z mnoha světelných návěstidel vzoru SSSR a připravují se další.

Většina stanice i s přilehlými úseky hlavní trati by měla být v budoucnu elektrifikována. Momentálně jsou osazeny brány trakčního vedení nad pravým zhlavím, tedy ve směru od Mezipatra.