Model soupravy ČD railjet
S novým modelem firmy Roco jsme provedli první zkušební jízdu na našem kolejišti. U každé nové soupravy je potřeba ověřit, jak se vypořádá s ostrými oblouky a jestli projede přes směrově náročná zhlaví, proto zatím jízda probíhala bez cestujících i bez návštěvníků, po skončení ježdění pro veřejnost. Nebylo by od nás ani slušné, abychom moderní soupravou narušovali ten den vytvářenou iluzi provozu 70. let dvacátého století. Nový nátěr Českých drah je v modelové krajině velmi atraktivní, posuďte sami.
Většina moderních vozidel pro dálkovou osobní dopravu má co nejdelší vozové skříně. Na stabilním modelovém kolejišti bývají ale oblouky velmi ostré kvůli nedostatku prostoru a některé modely s tím mívají potíže. Railjet nás překvapil příjemně, nepozorovali jsme problémy ani při jízdě do protisměrných oblouků ve stoupání s řídícím vozem v čele. Vozy jsou velmi lehké a při spřažení kinematikou krátkého spřáhla se souprava vyrovnala i s problémovými úseky dobře.
Modelu při porovnání s předlohou schází tři vložené vozy a u jednoho vozu tvar skříně odpovídá předloze v rakouském, červeném nátěru. Spodní část skříně by správně měla mít bílou světle šedou barvu a ne stříbrnou, kterou bylo možné vidět na předběžném grafickém návrhu českých railjetů před vyrobením. Naopak jízdní vlastnosti jsou velmi dobré i na směrově a sklonově náročné lokální trati našeho kolejiště. Tam samozřejmě railjet provozovat nebudeme. Uplatní se ale výborně na naší hlavní trati, až budeme na některém z Dnů otevřených dveří předvádět moderní vozidla. Přijďte si ho prohlédnout na vlastní oči.
[…] Ke konci provozu, kdy již největší zájem návštěvníků opadl, zbyl čas i na projetí jednoho dárku od Ježíška. První zkoušku na kolejišti si odbyla nová jednotka railjet Českých drah. Více o tomto modelu jsme napsali v samostatném článku. […]
Zdravím Vás pánové,
ani railjet, ani jiná česká drážní vozidla v korporátním nátěru “najbrt” nemá bílou barvu. Vlastně i v dřívější kombinaci zelené, nebyla bílá. Je to sv. šedá a Roco se po delších nátlacích přiznalo, že na ČD Railjetu sv. šedou barvu vytvořili o odstín tmavší včetně strojů 1216. Důvodem byl údajně záměr tyto modely odlišit, protože byly na objednávku vedení ČD, a. s. Cca 300 souprav. Ale nové vedení ČD, a. s. odebralo zhruba polovinu těchto dárkových balení čtyřvozových souprav, a tudíž se zbytek dostal na trh.
Skutečný vzhled řídícího vozu (rozmístnění oken) bude až u souprav, které budou vyrobeny pro běžné zákazníky. Předpokládá se někdy v roce 2016. Na těchto sopravách včetně lokomotiv by měl odpovídat i odstín sv. šedé.
S pozdravem
Libor Jaborník