Jako na skutečné železnici se i na té modelové stávají nehody, neboli předpisově řečeno „mimořádné události“ (MÚ). Některé jsou sice způsobeny specifiky a technickými nedostatky modelu velikosti HO, ale objevují se zde i takové, které mají stejné příčiny, jako ty na skutečné železnici.
Jejich výčet obsahuje nespočet vykolejení a roztržení souprav na různých místech, z různých důvodů a s rozličnými následky. Velké množství nehod je způsobeno selháním lidského faktoru, jako třeba špatná domluva nebo obsluha, ale také opomenutí nějaké závažné skutečnosti. Například na našem kolejišti, na rozdíl od velké železnice, rozeznáváme pravidelné a mimořádné,ale navíc i nechtěné vjezdy na obsazenou kolej. Takové nehody se nestávají jen mladým nebo nezkušeným výpravčím, ale i znalcům železničních předpisů s letitými zkušenostmi provozu na kolejišti.
Následky drobných nehod se odstraňují velmi rychle, ale u vážnějších může dojít i k delšímu zastavení provozu, zvláště stanou-li se na špatně přístupných místech. Jsou i nehody s vážnými následky na vozidlech zúčastněných při nehodě. Při různých srážkách a karambolech to odnášejí vyčnívající části vozidel, jako třeba nárazníky a schůdky. Ale pád na zem se jen málokdy obejde bez vážných následků. Známe mnoho lokomotiv a vozů, které doplatily na svůj krátký let z výšky jednoho a půl metru. Dalším následkem specifického druhu nehod jsou roztavená kolečka nebo celé plastové rámy lokomotiv a vozů. Je to následek zkratu na špatně přehozené výhybce nebo zkratu na předělu obvodů dvou proti sobě nastavených regulátorů.
Zatím jsme však nezaznamenali jediné zranění, natož úmrtí. Dokonce jsou ušetřeny pozadí viníků nehod, kterým je kopanec slibován jako odměna za „dobře“ odvedenou práci.
Pro ilustraci máme pár snímků nehod, které se skutečně staly. Situace nebyly nijak aranžovány a zachycují skutečný stav po nehodě. Také tomu odpovídá i nižší dokumentační kvalita fotografií. Holt technika nezaostří vždy na to co by člověk chtěl mít zaostřeno. A to platí i pro výběr místa které je foceno.
|
Při vozbě pravidelného osobního vlaku ve směru Kácov a Ledečko vykolejil na ocelovém mostě motorový vůz řady 850. Vinou byla závada na mostní konstrukci nebo na straně strojvedoucího, který nepřizpůsobil jízdu daným podmínkám. |
|
Při příjezdu do stanice Mezipatro vykolejil na výhybce číslo 12 motorový vůz řady M152. Ve výpovědi strojvůdce se můžeme dočíst: „Prostě jel, najednou nadskočil a už nejel.“ Nehodu mohlo zapříčinit také značné stáří a opotřebovanost vozidla. |
|
Lokomotiva řady T 478 vykolejila ve stanici Mezipatro. Příčinou byla špatně přestavená výhybka. Příslušní zaměstnanci odpovědní za nehodu byli náležitě potrestáni. |
|
A opět Mezipatro. Při příjezdu rychlíku 616 „Krušnohor“ do stanice poslední podvozek vyskočil a pokračoval v jízdě na vedlejší kolej. Při bližším šetření bylo zjištěno, že výhybka byla pod vlakem přestavena pří přípravě vlakové cesty pro odjíždějící vlak. |
|
Ve stanici Mezipatro vykolejil a převrátil se na levý bok nákladní vůz Wap. Škoda byla vyčíslena na 10Kč. |
|
Při posunu ve stanici Praha-Podbaba na kolej č.7 vykolejil posunový díl osobního vlaku na výhybce a mimo koleje pokračoval dále v jízdě a zastavil se o lokomotivu řady 555 vedoucí nákladní vlak plně ložený uhlím. |
|
Ve stanici Zruč n. Sázavou vykolejila prvními třemi nápravami lokomotiva 464 vedoucí spěšný vlak do stanice Ledečko. |
|
K jedné z větších nehod došlo ve stanici Kácov. Lokomotiva řady 556 najela na výhybku č.1 a záhadně se převrátila na bok a svou i setrvačností vlaku doklouzala téměř před výpravní budovu.Odstraňování nehody trvalo členům hasičského sboru téměř 20 minut. |
|
Ve stanici Mezipatro vykolejila lokomotiva řady T669 a první chladírenský vůz jedoucích na vlaku Pn do stanice Dolní nádraží. |
|
Do stanice Ledečko zavítala lokomotiva německých drah. Bohužel při této slavné příležitosti najela na soupravu odstavených osobních vozů ve vysoké rychlosti a první dva vozy doslova smetla z kolejí. |
|
Ve stanici Praha-Podbaba najela zboku do motorového vozu projíždějící rychlíková souprava vedená strojem 464.2. Nehoda by se nemusela stát, nebýt motorového vozu stojícího za námezníkem. |
|
Tentokrát se na vozbě manipulačního vlaku do Kácova objevil i stroj řady T669. Ten však na výhybce do nákladiště v Soběšíně vykolejil a převrátil se na bok. Naštěstí nebyl nikdo zraněn. |
Podrobněji se těmto a podobným případům věnujeme v rubrice Drážní inspekce.
Tento příspěvek byl publikován
dne 10. 3. 2010 v rubrice Nezařazené.
Komentáře můžete sledovat přes RSS kanál.
Komentáře jsou uzavřeny.