Logo
rosna
pozadi_trat.gif, 6 kB

Vítejte na stránkách železničních modelářů ze Stanice techniků Domu dětí a mládeže hl. m. Prahy.

Modelové kolejiště ve velikosti H0 je určené především dětem z modelářského kroužku. V provozu ho můžete shlédnout při akcích pro veřejnost v těchto termínech:

2. 11. 2019 sobota na požádání od 10 do 17 h.
14. 12. 2019 sobota od 10 do 13 a od 14 do 17 h.

Zahradní železnice na hřišti před domem bude v provozu následující dny, jen za pěkného počasí:

21. 10. 2019 pondělí od 17 do 18 h.
23. 10. 2019 středa od 17 do 18 h.
2. 11. 2019 sobota od 10 do 17 h.

Další termíny budou vypisovány zde, podle našich možností.

Adresa: Pod Juliskou 2a, Praha 6, 160 00   mapy.cz      E-mail: zeleznice(zavináč)ddmpraha.cz

Panoramatická skla v měřítku 1:87

Motorové vozy řady M240 a přípojné vozy Balm nahradily v šedesátých a sedmdesátých letech minulého století zastaralé motoráky M131 s dřevěnými lavicemi. Stejně jako nové vozy svým komfortem potěšily tehdejší cestující, podobně spokojení jsou i současní modeláři. Společnost MTB v létě 2019 představila model těchto motorových vozů v měřítku H0 a o několik týdnů později i model přípojného vozu Balm (Btx). Po nepřeberném množství různých typů rychlíkových souprav je konečně k dispozici tovární model motoráku a vozu, které jsou jako doma na vedlejších tratích. A ty jsou přeci jen častějším motivem českých kolejišť než rychlíkové tratě s Vindobonou.

Pokračování »

Aktuální informace ke kroužkům ve školním roce 2019/2020

Vážení zájemci o kroužek železničních modelářů,

v současnosti již máme kapacitu pondělního i středečního kroužku pro školní rok 2019/2020 naplněnu. Bohužel pro nadcházející školní rok již další členy nepříjmáme.

Nabídku jiných kroužků DDM Praha nejen na Stanici techniků můžete prostudovat na internetových stránkách DDM Praha.

Zahájení provozu zahradní železnice

Před Stanicí techniků se již zelená tráva a na kolejích červenají vlaky. Ne že by se ostýchaly, barva naznačuje jejich švýcarský původ. Železnice totiž volně napodobuje část sítě Rhétských drah – trať z Churu do Arosy. Naše modely lokomotiv i vozů samozřejmě typově odpovídají tam provozovaným. Na podrobný popis předlohy ale dojde jindy – tentokrát přinášíme výjevy ze slavnostního zahájení provozu a z prvních jízd. Pro odborníky zveřejňujeme také základní stavební parametry železnice.

Pokračování »

Hrubá stavba zahradní železnice

Po roce příprav jsme se v březnu 2019 pustili do stavby zahradní železnice před Stanicí techniků. Železnice se od jiných odlišuje především umístěním ve veřejném prostoru. Právě díky tomu jsme při stavbě měli k dispozici komentáře širokého obecenstva. Pokusíme se zde nejen pro něj zrekapitulovat, co jsme to vlastně na prostranství před budovou v březnu a dubnu prováděli. V tuto chvíli sice vlaky ještě nejezdí, ale hrubá stavba je dokončena. Většina kolejí je položená do štěrku a shora mají povrch docela hladký. Závěrem odpovíme na některé často kladené otázky.

Pokračování »

Provoz kolejiště v roce 2018

V roce 2017 jsme na našem modelovém kolejišti zahájili rozsáhlou rekonstrukci. O důvodech, které nás k ní vedly, a o rozsahu našich záměrů se můžete dočíst v článcích, kde je vše detailně popsáno. Současně s modelářskou prací na stavbě kolejiště pokračovala také běžná činnost kroužku, děti chodily na schůzky a na kolejišti se konaly akce pro veřejnost. O tom, jak vypadá provoz na kolejišti v průběhu rekonstrukce, bude následující příspěvek.

 

Pokračování »

Výstava v Chrudimi 2018

Ani v roce 2018 jsme si neodpustili výlet do Chrudimi, abychom se opět pokochali výsledky práce tamních modelářů. Výstava se konala v podobném duchu jako minule, nebudeme se tedy opakovat s popisem výstavních prostor. Kvalitní traťové fotografie nepřeberných unikátních vozidel bude zase lepší zhlédnout přímo na webu autorů. Zde si dovolíme prezentovat pohled okukujícího návštěvníka, který je nám už – nebo ještě – od dětských let vlastní.

Pokračování »

Reportáž z doby polystyrenové

Minulý článek jsme ukončili poté, co v prostorách kolejiště proběhly zednické práce. Vzápětí nám začalo období prací modelářských. Začátek to byl vskutku od podlahy, vždyť na většině míst dotčených úpravami zůstaly jen holé stěny. V místnosti kolejiště jsme nakonec v prostoru původní stanice Zruč ponechali pouze holý rám a všechna tři patra kolejiště v celé délce stěny demontovali. Při té příležitosti jsme zapřemýšleli o celkové provozní koncepci kolejiště a odhodlali se k některým podstatným změnám v dispozicích stanic i vedení tratí. Vítejte v další epoše rekonstrukce, kdy část kolejiště pokrývá pouze polystyrén.

Pokračování »

Reportáž od zednické lžíce

Jistě to znáte z vlastní zkušenosti, ať už máte dům či byt nebo jste provozovatelem železnice, dříve nebo později barva v ložnici zašedne, trubky v koupelně zareznou nebo začne ujíždět kolejový spodek. Navíc parkety potřebují přebrousit, kachličky pamatují ještě vaši babičku a stykovou koleji na dřevěných pražcích dnes potkáte jen na černobílých obrázcích. Pak už stačí jen jeden přívalový déšť nebo evropská dotace a je jasno – bude se rekonstruovat. A proč tenhle úvod článku? To abyste se, milí čtenáři, lépe vcítili do situace, která u nás na kolejišti nyní panuje v měřítku 1:87.

Pokračování »

Psaní domů z tábora

Zdravíme všechny z našeho letního tábora v Lomech u Jindřichova Hradce. Počasí v dostatečné míře přeje všem našim aktivitám. Dobrá nálada nás neopouští, pravidelně sladujeme provoz na blízké úzkorozchodné dráze a v dílně stavíme modely z plastu i papíru.

Pokračování »

Letní tábor Lomy 2016

Letní tábor modelářů Stanice techniků v Lomech u Jindřichova Hradce v roce 2016 byl již v pořadí  čtvrtý s účastí železničních modelářů. Vraceli jsme se tak na známé místo a mnozí z nás se na táboře cítili doslova jako doma. Nebyli s námi ovšem jen staří mazáci, ale i nové posily. Už jen díky nim byl tento tábor zase o trochu jiný, ale důvodů, proč budeme všichni na toto léto vzpomínat je rozhodně vícero. O tom, co se událo během dvou týdnů v červenci na našem táboře, se můžete dočíst v následujících řádcích.

Pokračování »