Logo
rosna
pozadi_trat.gif, 6 kB

Vítejte na stránkách železničních modelářů ze Stanice techniků Domu dětí a mládeže hl. m. Prahy.

Schůzky kroužku železničních modelářů pokračují od 11. května.

Podrobné pokyny pro účast na kroužcích naleznete na webu Stanice techniků na této stránce.

Zahradní železnice na hřišti před domem bude při pěkném počasí v provozu v těchto termínech:

sobota 23. 5. 2020 od 14 do 18 hodin

Modelové kolejiště ve velikosti H0 je určené především dětem z modelářského kroužku. V provozu ho opět uvidíte ve školním roce 2020 / 2021.

Adresa: Pod Juliskou 2a, Praha 6, 160 00   mapy.cz      E-mail: zeleznice(zavináč)ddmpraha.cz

Přestavba Lego vlaku na rozchod 45 mm

Kolejiště zahradní železnice před Stanicí techniků je volně přístupné. Když na něm zrovna nejezdí domorodci, můžete jej používat i vy. V tomto článku popíšeme, jak byste si mohli dopomoci k vlastnímu spolehlivému vlaku na dálkové ovládání, a to dokonce poměrně levně. Vzali jsme kostky do hrsti, projezdili za vás slepé uličky a několik takových vlaků pro menší děti ze Stanice zprovoznili.

Pokračování »

Provoz kolejiště ve zbytkové kapacitě

Představujeme Vám fotoreportáž z našeho modelového kolejiště. Prostřednictvím fotografií z několika nedávných akcí se můžete dozvědět o rozvoji kolejiště, o nových vozidlech a dalších zajímavostech.

Pokračování »

Stavba Balmů ze stavebnice MTB

Před několika měsíci jsme v článku prezentovali nově vydané modely motorových vozů řady 820 a přípojných vozů Balm/Bix od společnosti MTB. Výrobce krátce nato začal také nabízet stavebnice těchto přípojných vozů. Jakmile se tyto stavebnice objevily na pultech prodejců, několik jsme jich pořídili a někteří z nás se rychle pustili do stavby. V průběhu stavby tří kusů vznikaly i dokumentační fotografie, o které bychom se s Vámi nyní rádi podělili.

Pokračování »

Stavba modelu lokomotivy 122 049-0

Jak mladí, tak starší modeláři se mě několikrát ptali, co všechno obnáší stavba vlastní lokomotivy, a tak jsem se rozhodl svou stavbu lokomotivy dokumentovat, abych Vám mohl modelářské postupy názorněji přiblížit.

Pokračování »

Panoramatická skla v měřítku 1:87

Motorové vozy řady M240 a přípojné vozy Balm nahradily v šedesátých a sedmdesátých letech minulého století zastaralé motoráky M131 s dřevěnými lavicemi. Stejně jako nové vozy svým komfortem potěšily tehdejší cestující, podobně spokojení jsou i současní modeláři. Společnost MTB v létě 2019 představila model těchto motorových vozů v měřítku H0 a o několik týdnů později i model přípojného vozu Balm (Btx). Po nepřeberném množství různých typů rychlíkových souprav je konečně k dispozici tovární model motoráku a vozu, které jsou jako doma na vedlejších tratích. A ty jsou přeci jen častějším motivem českých kolejišť než rychlíkové tratě s Vindobonou.

Pokračování »

Zahájení provozu zahradní železnice

Před Stanicí techniků se již zelená tráva a na kolejích červenají vlaky. Ne že by se ostýchaly, barva naznačuje jejich švýcarský původ. Železnice totiž volně napodobuje část sítě Rhétských drah – trať z Churu do Arosy. Naše modely lokomotiv i vozů samozřejmě typově odpovídají tam provozovaným. Na podrobný popis předlohy ale dojde jindy – tentokrát přinášíme výjevy ze slavnostního zahájení provozu a z prvních jízd. Pro odborníky zveřejňujeme také základní stavební parametry železnice.

Pokračování »

Hrubá stavba zahradní železnice

Po roce příprav jsme se v březnu 2019 pustili do stavby zahradní železnice před Stanicí techniků. Železnice se od jiných odlišuje především umístěním ve veřejném prostoru. Právě díky tomu jsme při stavbě měli k dispozici komentáře širokého obecenstva. Pokusíme se zde nejen pro něj zrekapitulovat, co jsme to vlastně na prostranství před budovou v březnu a dubnu prováděli. V tuto chvíli sice vlaky ještě nejezdí, ale hrubá stavba je dokončena. Většina kolejí je položená do štěrku a shora mají povrch docela hladký. Závěrem odpovíme na některé často kladené otázky.

Pokračování »

Provoz kolejiště v roce 2018

V roce 2017 jsme na našem modelovém kolejišti zahájili rozsáhlou rekonstrukci. O důvodech, které nás k ní vedly, a o rozsahu našich záměrů se můžete dočíst v článcích, kde je vše detailně popsáno. Současně s modelářskou prací na stavbě kolejiště pokračovala také běžná činnost kroužku, děti chodily na schůzky a na kolejišti se konaly akce pro veřejnost. O tom, jak vypadá provoz na kolejišti v průběhu rekonstrukce, bude následující příspěvek.

 

Pokračování »

Výstava v Chrudimi 2018

Ani v roce 2018 jsme si neodpustili výlet do Chrudimi, abychom se opět pokochali výsledky práce tamních modelářů. Výstava se konala v podobném duchu jako minule, nebudeme se tedy opakovat s popisem výstavních prostor. Kvalitní traťové fotografie nepřeberných unikátních vozidel bude zase lepší zhlédnout přímo na webu autorů. Zde si dovolíme prezentovat pohled okukujícího návštěvníka, který je nám už – nebo ještě – od dětských let vlastní.

Pokračování »

Reportáž z doby polystyrenové

Minulý článek jsme ukončili poté, co v prostorách kolejiště proběhly zednické práce. Vzápětí nám začalo období prací modelářských. Začátek to byl vskutku od podlahy, vždyť na většině míst dotčených úpravami zůstaly jen holé stěny. V místnosti kolejiště jsme nakonec v prostoru původní stanice Zruč ponechali pouze holý rám a všechna tři patra kolejiště v celé délce stěny demontovali. Při té příležitosti jsme zapřemýšleli o celkové provozní koncepci kolejiště a odhodlali se k některým podstatným změnám v dispozicích stanic i vedení tratí. Vítejte v další epoše rekonstrukce, kdy část kolejiště pokrývá pouze polystyrén.

Pokračování »