Logo
rosna
pozadi_trat.gif, 6 kB

Vítejte na stránkách železničních modelářů ze Stanice techniků Domu dětí a mládeže hl. m. Prahy.

Pro školní rok 2020 / 2021 máme již kapacitu kroužku naplněnu a nové přihlášky nyní nepříjmáme. 

Modelové kolejiště ve velikosti H0 je určené především dětem z modelářského kroužku. V provozu ho opět uvidíte ve školním roce 2020 / 2021.

Zahradní železnice na hřišti před domem bude při pěkném počasí v provozu během podzimu, například 19. 9. 2020 při oslavách 60 let Stanice techniků.

Adresa: Pod Juliskou 2a, Praha 6, 160 00   mapy.cz      E-mail: zeleznice(zavináč)ddmpraha.cz

Brejlovci MTB

Na přelomu května a června 2020 ohlásila společnost MTB Model uvedení modelu brejlovce v měřítku H0. A ne pouze jednu variantu, ale rovnou 9 různých typů a verzí. Mezi nabízenými modely tak najdeme třeba prototyp T478.3001, různé verze brejlovců s dvěma a čtyřmi pozičními světly, nebo brejlovce "prakatra" 755.001. Hánulkáři tak dostali verze brejlovců, které museli doteď pracně přestavovat z jiných továrních modelů, protože by na ně u zahraničních výrobců čekali velmi dlouho nebo marně. 

Pokračování »

Přestavba Lego vlaku na rozchod 45 mm

Kolejiště zahradní železnice před Stanicí techniků je volně přístupné. Když na něm zrovna nejezdí domorodci, můžete jej používat i vy. V tomto článku popíšeme, jak byste si mohli dopomoci k vlastnímu spolehlivému vlaku na dálkové ovládání, a to dokonce poměrně levně. Vzali jsme kostky do hrsti, projezdili za vás slepé uličky a několik takových vlaků pro menší děti ze Stanice zprovoznili.

Pokračování »

Provoz kolejiště ve zbytkové kapacitě

Představujeme Vám fotoreportáž z našeho modelového kolejiště. Prostřednictvím fotografií z několika nedávných akcí se můžete dozvědět o rozvoji kolejiště, o nových vozidlech a dalších zajímavostech.

Pokračování »

Stavba Balmů ze stavebnice MTB

Před několika měsíci jsme v článku prezentovali nově vydané modely motorových vozů řady 820 a přípojných vozů Balm/Bix od společnosti MTB. Výrobce krátce nato začal také nabízet stavebnice těchto přípojných vozů. Jakmile se tyto stavebnice objevily na pultech prodejců, několik jsme jich pořídili a někteří z nás se rychle pustili do stavby. V průběhu stavby tří kusů vznikaly i dokumentační fotografie, o které bychom se s Vámi nyní rádi podělili.

Pokračování »

Stavba modelu lokomotivy 122 049-0

Jak mladí, tak starší modeláři se mě několikrát ptali, co všechno obnáší stavba vlastní lokomotivy, a tak jsem se rozhodl svou stavbu lokomotivy dokumentovat, abych Vám mohl modelářské postupy názorněji přiblížit.

Pokračování »

Panoramatická skla v měřítku 1:87

Motorové vozy řady M240 a přípojné vozy Balm nahradily v šedesátých a sedmdesátých letech minulého století zastaralé motoráky M131 s dřevěnými lavicemi. Stejně jako nové vozy svým komfortem potěšily tehdejší cestující, podobně spokojení jsou i současní modeláři. Společnost MTB v létě 2019 představila model těchto motorových vozů v měřítku H0 a o několik týdnů později i model přípojného vozu Balm (Btx). Po nepřeberném množství různých typů rychlíkových souprav je konečně k dispozici tovární model motoráku a vozu, které jsou jako doma na vedlejších tratích. A ty jsou přeci jen častějším motivem českých kolejišť než rychlíkové tratě s Vindobonou.

Pokračování »

Zahájení provozu zahradní železnice

Před Stanicí techniků se již zelená tráva a na kolejích červenají vlaky. Ne že by se ostýchaly, barva naznačuje jejich švýcarský původ. Železnice totiž volně napodobuje část sítě Rhétských drah – trať z Churu do Arosy. Naše modely lokomotiv i vozů samozřejmě typově odpovídají tam provozovaným. Na podrobný popis předlohy ale dojde jindy – tentokrát přinášíme výjevy ze slavnostního zahájení provozu a z prvních jízd. Pro odborníky zveřejňujeme také základní stavební parametry železnice.

Pokračování »

Hrubá stavba zahradní železnice

Po roce příprav jsme se v březnu 2019 pustili do stavby zahradní železnice před Stanicí techniků. Železnice se od jiných odlišuje především umístěním ve veřejném prostoru. Právě díky tomu jsme při stavbě měli k dispozici komentáře širokého obecenstva. Pokusíme se zde nejen pro něj zrekapitulovat, co jsme to vlastně na prostranství před budovou v březnu a dubnu prováděli. V tuto chvíli sice vlaky ještě nejezdí, ale hrubá stavba je dokončena. Většina kolejí je položená do štěrku a shora mají povrch docela hladký. Závěrem odpovíme na některé často kladené otázky.

Pokračování »

Provoz kolejiště v roce 2018

V roce 2017 jsme na našem modelovém kolejišti zahájili rozsáhlou rekonstrukci. O důvodech, které nás k ní vedly, a o rozsahu našich záměrů se můžete dočíst v článcích, kde je vše detailně popsáno. Současně s modelářskou prací na stavbě kolejiště pokračovala také běžná činnost kroužku, děti chodily na schůzky a na kolejišti se konaly akce pro veřejnost. O tom, jak vypadá provoz na kolejišti v průběhu rekonstrukce, bude následující příspěvek.

 

Pokračování »

Výstava v Chrudimi 2018

Ani v roce 2018 jsme si neodpustili výlet do Chrudimi, abychom se opět pokochali výsledky práce tamních modelářů. Výstava se konala v podobném duchu jako minule, nebudeme se tedy opakovat s popisem výstavních prostor. Kvalitní traťové fotografie nepřeberných unikátních vozidel bude zase lepší zhlédnout přímo na webu autorů. Zde si dovolíme prezentovat pohled okukujícího návštěvníka, který je nám už – nebo ještě – od dětských let vlastní.

Pokračování »