Logo
rosna
pozadi_trat.gif, 6 kB

Přestavba Lego vlaku na rozchod 45 mm

Kolejiště zahradní železnice před Stanicí techniků je volně přístupné. Když na něm zrovna nejezdí domorodci, můžete jej používat i vy. V tomto článku popíšeme, jak byste si mohli dopomoci k vlastnímu spolehlivému vlaku na dálkové ovládání, a to dokonce poměrně levně. Vzali jsme kostky do hrsti, projezdili za vás slepé uličky a několik takových vlaků pro menší děti ze Stanice zprovoznili.

Která firma dnes vyrábí tisíce rychlovlaků, aniž by to někomu připadalo divné? The Lego Group si to může dovolit. V roce 2020 za několik tisíc korun nabízí set 60197. Pro naše účely úplně stejně vyhovuje i nákladní vlak ze setu 60198. Ovládat je můžete přes bluetooth buď přiloženým dálkovým ovládáním, nebo mobilní aplikací pro systémy Android / iOS. Starší lokomotivy nedoporučujeme, protože jejich infračervené dálkové ovládání nebude dobře fungovat na volném prostranství. Oproti tomu vagóny si naším způsobem přestavíte i starší, od roku 1991 do současnosti.

Když před Stanici donesete takový Lego vlak sestavený podle návodu, můžete ho na koleje postavit leda tak napříč. Naše koleje jsou širší, mají rozchod 45 mm a používají se pro velikost G (dominantní výrobce je firma LGB, měřítko nejčastěji 1:32 nebo 1:22,5). Lego vlak se propadne na pražce mezi kolejnice a nikam nepojede. Potřebujeme tedy vyrobit širší nápravy a vyměnit je. My jsme k výrobě použili díly vlastní konstrukce vytištěné na 3D tiskárně, kuličková ložiska s osazením a smršťovací bužírku.

Soubory k tisku jsou nalinkované v tabulce, která shrnuje parametry tisku dílů a jejich počet pro osobní vlak Lego 60197 nebo nákladní vlak Lego 60198.

Díl Vrstva Výplň Podpory Počet
Hnací poloosa 0,20 mm 100 % generované 4
Hnací kolo 0,10 mm 30 % ne 4
Podvozek 0,20 mm 100 % součástí modelu 10
Náprava 0,20 mm 30 % ne 10
Okolek 0,05 mm 100 % ne 20

Plastové díly byly vytištěny na 3D tiskárně Prusa i3 mk2 z materiálu Prusament PETG. Doba tisku celé sady pro jeden vlak byla v tomto případě asi 16 hodin, spotřeba filamentu 90 g. Pokud nemáte možnost díly vytisknout, můžete se dotázat, řekneme vám, jak jsme na tom s výrobní kapacitou.

K tištěným dílům je potřeba ještě koupit následující:

Díl Typ Cena Množství
Kuličkové ložisko s přírubou F 688 ZZ 50 Kč / ks 20 ks
Smršťovací bužírka průměr 20/10 až 30/15 30 Kč / m 1 m

Pokud je už nevlastníte, připočítejte také šest (nebo rovnou dvanáct) akumulátorů AAA s nabíječkou. My preferujeme akumulátory Panasonic Eneloop Pro. Další čtyři články stejné velikosti jsou potřeba do dálkového ovládání, zde ale používáme obyčejné baterie, protože spotřeba ovladače je výrazně nižší, než vlaku.

Po vytištění je potřeba obrousit zbytky podpor z hnací poloosy, aby k sobě díly těsně pasovaly, a ulomit nebo ostrým nožem uříznout boční podpory podvozků. Také je obvykle potřeba jemně začistit vnitřní průměr okolků. Zbylé části je možné sestavovat rovnou.

Nápravu nasuneme do ložiska položeného na stole. Okolky na ložiska nasadíme zvenku, pomoct si můžeme kleštěmi, postupujeme po obvodu kola. Můžeme je lepit, ale docela dobře drží v drážce ložiska samy. Nápravu s koly zasuneme zespodu do podvozku tak, aby zámky podvozku volně pasovaly do zámků nápravy a ta se mohla pohybovat ve svislém směru. Příčná vůle nápravy v koleji by měla být milimetr až dva.

Poloosy hnací nápravy se nasouvají na původní Lego osu délky 6 studů, mezi tištěnými díly a podvozkem by měla zůstat vůle pro příčný posuv osy. Než na poloosy nasadíme (nalisujeme) hnací kola, vybavíme je bandáží ze smršťovací bužírky. Bužírku nastříháme na proužky / kolečka o šířce čtyř milimetrů, nasadíme na kola a horkým vzduchem (200°C, 20 l/min) smrštíme. Díky tomu bužírka nabyde pravidelného tvaru. Protože by ale na kole prokluzovala, ještě ji z kola stáhneme a podruhé smrštíme, tentokrát na průměr menší, než má drážka hnacího kola. Následně bužírku na hnací kolo navlečeme zastudena a kolo můžeme nasunout na poloosu.

Negativy zde popsané přestavby jsou cena kuličkových ložisek a větší tření v nich. Výdrž baterií proto bude kratší. Tento neduh by se dal zmírnit použitím menších ložisek, což by znamenalo úpravu modelu náprav a navíc tisk jízdních ploch kol. Mimo to nelze doporučit vláčení vozů s ložisky skrz pískoviště, aby se ložiska nezadřela.

Hlavním pozitivem je možnost opakované přestavby na rozchod velikosti G i zpět na Lego koleje během pár minut a mechanická odolnost podvozků.

Pokud nemáte dva osobní vlaky, abyste mohli sestavit obousměrnou osobní soupravu, nezoufejte – můžete jezdit jednosměrně, vratnými smyčkami v Churu i Arose.

Pro jistotu ještě uvedeme návod k použití kolejí. My je před ježděním vždy otřeme mokrým hadříkem, po vás to ale nežádáme. Výhybky přestavujeme ve dvou krocích – nejprve páčkou přestavníku, který výměnu přidržuje v krajní poloze, následně rukou přesuneme jazyky, které se obvykle kvůli prachu nepřestaví samy společně s páčkou. Pokud výměna nejde přestavit zlehka, je potřeba z mechanismu pinzetou vybrat kamínky, které nám tam bezprizorní děti sypou. Prosíme, abyste s těžkým ocelovým krytem krátkého přejezdu manipulovali jen ve dvou osobách – jakmile pod ním budete mít z obou konců prsty, neponičíte nám nedopatřením koleje pod krytem, protože si budete dávat velký pozor, kam přesně kryt odkládáte. S kryty dlouhého přejezdu nemanipulujte vůbec. Přejeme příjemnou jízdu!

Zanechte komentář