Logo
rosna
pozadi_trat.gif, 6 kB

Panoramatická skla v měřítku 1:87

Motorové vozy řady M240 a přípojné vozy Balm nahradily v šedesátých a sedmdesátých letech minulého století zastaralé motoráky M131 s dřevěnými lavicemi. Stejně jako nové vozy svým komfortem potěšily tehdejší cestující, podobně spokojení jsou i současní modeláři. Společnost MTB v létě 2019 představila model těchto motorových vozů v měřítku H0 a o několik týdnů později i model přípojného vozu Balm (Btx). Po nepřeberném množství různých typů rychlíkových souprav je konečně k dispozici tovární model motoráku a vozu, které jsou jako doma na vedlejších tratích. A ty jsou přeci jen častějším motivem českých kolejišť než rychlíkové tratě s Vindobonou.

Přípojný vůz Balm (Btx) 020 239-0

Začneme přípojným vozem Balm (Btx). Jako první barevnou mutaci vozu představilo MTB vůz ve vínové barvě s krémovým pruhem a znaky ČD. ČSD verze na sebe jistě nenechá dlouho čekat. Model vozu je dodáván v běžné krabičce, jakou známe z jiných modelů tohoto výrobce.

K modelu jsou přibaleny doplňky – opět se jedná o ten samý výlisek, jaký dává MTB snad ke každému modelu. Na model z toho lze použít jen hák a hadice. Protože jsou však houkačky, stěrače a další podobné díly na modelech provozovaných na kolejištích nedostatkovým zbožím, alespoň máme něco do zásoby. Dalším přibaleným dílem je dynamo, které se dosazuje na podvozek vozu, a plíšky pro sběr proudu z dvojkolí. Také je přibalen plošný spoj s diodami pro koncová světla vozu.

Model působí celkově dobrým dojmem, na první pohled je povrchová úprava a lak modelu na dobré úrovni, popisky jsou ostré, čitelné a rovné. Na rozdíl od některých předchozích modelů od MTB, kde jsme se setkávali s rozpitou barvou, nedokonalými přechody mezi odstíny a nečitelnými popisky, si tady MTB zvedlo reputaci. Při detailnějším pohledu lze najít místa na krémovém pruhu, kde to úplně nelícuje a je nastříkaná barva přes barvu.

Model má nabarvené kliky dveří, žluté pruhy na schodech, červené držáky koncových návěstí na čelech vozu. Je příjemné vidět, že si s tím dali trochu záležet. U čel vozu mnozí namítají, že výkus v karoserii vozu pro kinematiku spřáhla nevypadá pěkně. Ano, není to moc hezké, ale jiné funkční řešení by asi také nevypadalo dobře. Orámování krajního úzkého okna by mohlo být také pochromované.

Karoserie modelu je vůči rámu chycena západkami v prostoru schůdků. Pokud se chceme dostat do útrob vozu, stačí karoserii roztlačit ven a podvozek vysunout ven. Ty, kteří si cestování těmito vozy pamatují, praští po otevření modelu do očí nejspíše červené sedačky, které by měly být zelené. Naštěstí jdou velmi snadno z modelu vyndat a chvíle strávená se zelenou barvou tuto malou nedokonalost vyřeší.

Vůz má ve střeše umístěný plošný spoj, na který se letují drátky od sběru proudu z podvozků. Dále tu najdeme šestipinový konektor na dekodér a přepínač osvětlení.

Některé možná od koupě odradí celkem vysoká cena, přes dva tisíce korun za osobní vůz je celkem dost. Vůz už ale v sobě má osvětlení interiréru, případně koncových světel a přípravu na digitalizaci, což se do jiných vozů dokupuje zvlášť od různých výrobců, rázem se pak dostáváme na podobnou cenu. Pro ty, pro které by to i tak bylo příliš, MTB bude prodávat i stavebnici tohoto vozu. Mělo by se jednat o podobný koncept jako jsou stavebnice motorových a přípojných vozů řady 810/010. Za stavebnici Balmu od MTB dáte okolo osmi set korun.

Motorový vůz 820.063-6

Když už je řeč o Balmu, zmíníme se i o motoráku, který ho bude pravděpodobně nejčastěji za sebou tahat. Po nepříliš povedeném modelu Hydry M296, kde se MTB tvarově nepovedla střecha a čela vozu, je Singrovka 820.063 celkem příjemným překvapením. Model je tvarově podstatně zdařilejší, i když počítači nýtů a měřiči úhlů jistě nějaké chyby najdou. Model je opět zabalen v klasické krabičce od MTB a přibalen je opět ten samý výlisek s dolepovacími detaily. Z nich jsou použitelné opět jen hadice a hák. Dodané stěrače tento motorový vůz nikdy neměl. Na fotografiích už vidíte mírně upravený model, kde jsou dolepené leptané stěrače, které více odpovídají realitě.

Předlohou se stal motorový vůz 820.063. Bohužel ten nikdy neměl na boku ČD, objevili jsme jen fotky, kde má na boku velké logo ČSD. Jistě ale lze očekávat další barevné verze ČD i ČSD, kde již snad model bude s předlohou korespondovat lépe. Jak se dá pochválit povrchová úprava Balmu, u Singrovky to už tak přesvědčivý výkon nebyl. Modely Balmů byly kvalitou provedení mezi sebou srovnatelné. S prvním kusem, který jsme vzali do ruky, jsme z prodejny odešli. U Singrovky člověk trávil celkem dlouhou dobu porovnáváním, který model má lepší lak a popisky. I tak se na něm najdou v tomto ohledu nedostatky, zejména v okolí žlutého pruhu na čelech. Snad budou další série alespoň na takové úrovni, jako Balmy.

Při bližším pohledu na čelo dost bije do očí vlnovka okolo čelního reflektoru, kterou tam asi udělala forma. Vůz na fotce již má dolepené hadice a hák z přiložených doplňků. V šeru lehce prosvítá bílá dioda okolo pozičních světel. To se dá napravit zatřením černou barvou z vnitřní strany karoserie okolo světel. Poziční světla prosvítají i na stanoviště strojvedoucího. Prostor pro cestující je osvětlený. Tady jsou prosvítající diody, umístěné na plošném spoji, skrze bočnici modelu hodně patrné. Bude to chtít je buď odstínit na plošném spoji nebo opakovat postup u pozičních světel. Podobné neduhy bude mít pravděpodobně i přípojný vůz Balm (Btx).

Singrovka má hnaný jeden podvozek a motor je schovaný v zavazadlovém oddílu. V tomto ohledu vyhrává koncepce stavebnice pojezdu Pavla Güllicha, kde je motor pod podlahou a celý prostor ve voze je volný. Při pohledu do oken pak je hodně vidět zlatý setrvačník zasahující do oddílu pro cestující. Ten je již na tomto kusu zatřený černou barvou, aby nebyl tolik zřetelný. Jízdní vlastnosti jsou stejné, jako je známe od bardotek nebo kocourů od MTB, v zásadě jim není co vytknout. Motorák bude za sebou tahat jeden nebo dva přípojné vozy. Hnací síla bude dostačující, v případě modelu tak předčí svoji skutečnou předlohu, kdy se naopak motoráky potýkaly s nedostatkem potřebného výkonu.

Motorák se rozebírá stejně jako Balm, karoserii roztlačit do stran a vnitřek vozu vytáhnout ven. Opět červené sedačky, které do Singrovky nepatří, jsou již přelakovány do odpovídající zelené barvy a cestující již čekají na první jízdu. Dalším místem, které by rozhodně stálo za úpravu, jsou obě stanoviště strojvedoucího. Šedý výlisek, zakrývající podvozek, rozhodně stanoviště na Singrovce nepřipomíná.

Továrně vyráběné modely československých motoráků a přípojných vozů k nim byly donedávna nedostatkovým zbožím. Vzhledem k tomu, že MTB nyní uvedlo na trh i model motorového vozu řady 842, třeba už na českých kolejištích taková nouze o motorové vozy nebude.

Zanechte komentář