Logo
rosna
pozadi_trat.gif, 6 kB

Den otevřených dveří 24. 1. 2015

Díky dlouhé tradici našich dnů otevřených dveří dokážeme odhadnout, kolik se na kolejiště přijde podívat lidí. Většinou nám to napoví už předpověď počasí. Tentokrát ale byla účast nad očekávání hojná – postaraly se o to dvě krátké zmínky o naší akci v České televizi. Již 15 minut před začátkem začali přicházet první návštěvníci. V 10 hodin se chodba zaplnila a nával trval až téměř do 15. hodiny. To jsme nečekali a nikdo z našich kolegů na Stanici techniků rovněž ne. Každou chvíli jsme od návštěvníků slyšeli, že se ještě musí zajít podívat na tramvaje a z truhlářské dílny se neustále ozýval rámus od pil, pilníků a kladiv.

Nejprve krátce shrneme modelový provoz během tohoto dne. Naplánovali jsme si dodržet modelovou epochu kolejiště a připravili jsme modely odpovídající 70. a částečně 80. letům provozu u ČSD. Pro osobní dopravu byly protentokrát typické osobní vozy řady Bai a z lokomotiv ověření Brejlovci a Bardotky. Zástupcem parní trakce byl Malý Bejček řady 422, z motoráků byla k vidění řada M262 a Hurvínek řady M131 s přívěsným vozem. V nákladní dopravě jsme dali hlavní slovo dvojici Sergejů s dlouhým vlakem výsypných vozů. Dále byly k vidění rozmanité soupravy manipulačních a průběžných vlaků s Bardotkami, Hektory a dalšími lokomotivami. Divácky velmi populární soupravu transportu vojenské techniky táhla parní Němka.

Několik volných dní na přelomu roku nám poskytlo možnost pohnout s některými projekty notný kus kupředu. Především šlo o zapojování nového ovládacího panelu ve stanici Zruč nad Sázavou, na kterém jsme pracovali i během ledna. Všichni jsme proto byli zvědaví, jak dopadne ostré provozní nasazení. Ve Zruči celý den vše fungovalo na výbornou. Celá lokální trať je nyní pokrytá mezistaničním traťovým souhlasem. Ten jasně indikuje, jakým směrem výpravčí sousedících stanic sjednali jízdu vlaku. V samotné Zruči již bez tohoto souhlasu není možné postavit odjezdovou vlakovou cestu ze stanice. Další práce v této stanici budou směřovat k zapojení detekce přítomnosti vlaku na koleji. Po zprovoznění budeme vědět, jestli nám třeba v nepřehledném tunelu do Mezipatra nezůstal stát zapomenutý vlak. Po zapojení všech obvodů během letošního roku by ovládání mělo napodobovat skutečné reléové zabezpečovací zařízení.

Obvykle míváme při ježdění čas na experimenty, kdy jezdíme podle jízdního řádu nebo plníme ukazatele dopravních a přepravních výkonů. Tentokrát jsme se zmohli jen na plánované přepřahy nákladních lokomotiv. Prioritou nám bylo udržení provozu atraktivního pro návštěvníky, což si po většinu času vyžádalo zásahy dispečera provozu.

Ke konci provozu, kdy již největší zájem návštěvníků opadl, zbyl čas i na projetí jednoho dárku od Ježíška. První zkoušku na kolejišti si odbyla nová jednotka railjet Českých drah. Více o tomto modelu jsme napsali v samostatném článku.