Logo
rosna
pozadi_trat.gif, 6 kB

Den otevřených dveří 21. 2. 2015

Únorový den otevřených dveří opět přilákal velké množství diváků, kterým jsme tentokrát předváděli provoz s vozidly převážně Českých drah. Provoz na kolejišti nebyl jen tak nahodilý, ale vlaky osobní i nákladní dopravy jezdily podle stanoveného jízdního řádu. Diváci mohli nejen na hlavním nádraží sledovat zajímavé provozní situace a kontrolovat obsluhu, jak se jí daří plnit jízdní řád.

Nejvíc práce měli výpravčí na hlavním nádraží a v Ledečku, kteří museli hlídat zajištění přípojů mezi vlaky a ponechat si dostatek volných staničních kolejí pro osobní dopravu. Stejně pozorný musel být výpravčí ve Zruči nad Sázavou, který potřeboval mít včas volné obě dopravní koleje, aby mohl zajistit pravidelné křižování osobních vlaků.

Lokomotivy a jejich soupravy musely být pečlivě vybrány vzhledem k výkonům určeným grafikonem. Na vlak měnící v koncové stanici směr během několika málo minut není možné nasadit klasickou soupravu s lokomotivou. Takový výkon potom musel obstarat motorový vůz. Na lokálce byly z tohoto důvodu k vidění soupravy dvou Stadlerů nebo "ropovod" z vozů 810 a 010.  Zároveň nemohla chybět pro Posázaví neodmyslitelná souprava – do čela rekreačního vlaku s modrými patry nastoupila oblíbená Zamračená. S druhou soupravou modrých patrovek však musel místo porouchané Zamračené vyjet z depa Brejlovec. Není divu, že byl díky svému neplánovanému nasazení toho dne hojně fotografován.

Pro další nákladní vlaky jezdící mimo jízdní řád museli výpravčí najít vhodné časové mezery mezi pravidelnými vlaky a hlídat si, aby jejich jízdou nezpozdili třeba rychlík. V čele nákladních vlaků se objevil kromě libereckého nulkového Brejlovce a modromodré Zamračené i Čmelák, který jako náhradní hnací vozidlo odvezl soupravu kontejnerového vlaku.


Ve stanici Ledečko došlo krátce po poledni k mimořádné události, kdy signalista, duchem už u stolu s obědem, podhodil výhybku pod vlakem. Vykolejený vlak se však podařilo rychle dostat zpět na koleje a nehoda naštěstí nijak výrazně nenarušila splnění grafikonu.

Provoz na kolejišti podle jízdního řádu je zajímavým zpestřením nejen pro obsluhující personál, ale i pro diváky, kteří mohou porovnat provoz se zveřejněným jízdním řádem. Zcela jistě budeme i o některém dalším dnu otevřených dveří jezdit podle grafikonu. Určitě díky tomu bude na co koukat.