Logo
rosna
pozadi_trat.gif, 6 kB

Bardotky, rok výroby 2012

Lokomotivy přezdívané Bardotky nebo Zamračené – T478.1 a z nich odvozené – jsou na kolejišti v Podbabě jako doma. Pro tratě Posázavského pacifiku jsou zcela charakteristické. Pohybují se na nich už několik desetiletí a vypadá to, že zde v budoucnu i zakončí svou aktivní službu. Velkosériovou výrobu jejich modelů, o které modeláři spekulovali celý letošní rok, jsme přijali s povděkem. Na kolejišti se nám sešly tři různé lokomotivy tří majitelů a od dvou výrobců. Nabízíme tedy jejich fotografické srovnání.

 

Rakouská firma Roco si přichystala model podle předlohy T478.1010. V tomto provedení model přibližně odpovídá jak podobě lokomotivy po vyrobení, tak jejímu současnému stavu, kdy je zachovaná v historickém nátěru.

Z české firmy MTB pochází zbylé dva stroje. Jedná se o T478.1120 z limitované série upravené obchodníkem a 751.219 v nátěru ČD Cargo. Nátěr první jmenované odpovídá železničním předpisům ČSD platným v letech 1982 – 1987. Firma ČD Cargo vznikla až v roce 2007, modrý nátěr bychom tedy řadili zhruba do současnosti.

Z pohledu modeláře, který s modely především jezdí, se nedá vytknout mnoho. Puntičkáři by od firmy Roco očekávali sofistikovanější zapojení osvětlení po digitalizaci. Kdo se rád kochá klidnou jízdou, uvítá zpřevodování do pomala firmy MTB. Jelikož se provedení nátěrů od obou firem liší, lze vybírat podle svého oblíbeného s vědomím, že na žádném z modelů nejsou výrazné prohřešky proti skutečnosti ani modelové funkčnosti. Všechny modely za sebou mají jeden nebo více dlouhých provozních dnů a po několika hodinách jízdy lze říci, že se zcela osvědčily. Plánujeme proto nákup dalších modelů ze soukromých fondů.

Zdá se, že budoucnost českým železničním modelářům přeje. Budeme se těšit i na další modely lokomotiv z našich krajů.