Logo
rosna
pozadi_trat.gif, 6 kB

Historické okénko

Mezi naše oblíbené činnosti rozhodně nepatří uklízení. Problémem je, že se to dělat musí, jinak by to pod kolejištěm za chvíli vypadalo jak v pískovně a ve skříních s nářadím jak po výbuchu. Jedinou kompenzací, která nám to zpříjemňuje je fakt, že při prohrabávání skříněmi se dá nalézt spousty zajímavých věcí. Když se zahrabeme někam opravdu hluboko, tak se nestačíme divit co se dá modelovém kolejišti najít. Mezi nejzáhadnější objevy patří určitě dva válce z Trabanta, které odpočívaly v pokoji v nejzazším koutě kolejiště. Hodnotnější nález, který stojí za to publikovat, jsme našli v jedné z hromad papírů. Je to výstřižek z Nedělního Blesku ze dne 28. listopadu 1999.

Text k fotografii je stále aktuální a dal by se otisknout každý měsíc, když máme den otevřených dveří. Fotografie samotná stojí také za zmínku. Na první pohled se to nezdá, ale je zde mnoho zajímavých detailů které si pamatují už jen pamětníci. Hned první tři jsou Aleš vlevo v Kácově (kde jinde), Radar v Samechově a vpravo Pavel na Hlavním (tehdy ještě jediný oficiální název stanice). O provozu tato fotografie také vypovídá mnoho. Ten v té době byl pravidelně zajišťován lokomotivami V100,  BR 110, BR 130, Sergeji a podobným skvosty dovezenými z NDR (nic ve zlém, bylo na ně 100% spolehnutí). Přímo v Samechově je taky vidět další z tehdy běžných praktik. Na konci každého vlaku buď byl řazen služební vůz nebo takový vůz, který byl svou stavbou nebo nátěrem v soupravě atypický, a tak se zjišťoval konec vlaku. Dnes toto používáme jen u manipulačních vlaků a všechny soupravy mají na konci nalepovací koncovky. V Samechově ještě je k vidění tehdy nová Rosnička, kterou jsem dostal před necelým půl rokem. Ta se ale od té doby vůbec nezměnila, stále hrozně vrčí a špatně sbírá. Hned vedle Rosničky by jste dnes našli nakládací rampu, ale na této fotografii je stále ještě staré překladiště se třemi hromadami čehosi a plechovými kryty magnetů výhybek. Ti nejpozornější pozorovatelé uvidí v kolejišti díry napříč kolejí. Uvnitř těcto děr se to dobou zabydlovaly kondenzátory, které slouží k odrušení indukovaných proudů z lokomotiv. K fotografii jako celku se dá snad jen dodat to, že kdyby byla vyfocena dnes, tak až těch pár detailů se nic nezměnilo. Pro srovnání, tak to vypadá dnes. Schválně kolik najdete rozdílů a co  se naopak vůbec nezměnilo.